12 sposobów na maila po angielsku (6 uprzejmych + 6 nieformalnych) [Angielski to Furtka #14]
Korpo to nieustanny miks obowiązków, projektów, i… maili. Znajdując się w wirze codziennego życia korporacyjnego, pewnie wielokrotnie zastanawiałaś się nad tym wiecznym dylematem: czy pisać formalnie, czy może jednak odrobinę luźniej? Gdzie jest granica między tym, co jeszcze wypada, a co już nie?
Czy “Hello” na początku maila do klienta jest OK?
Co zrobić, żeby Twój mail na pewno brzmiał uprzejmie?
Jak zakończyć maila do koleżanki, żeby nie było sztywno?
W tym artykule przygotowałam dla Ciebie 12 pomysłów i wskazówek na maila po angielsku! Czytaj dalej lub posłuchaj wersji audio odcinka podcastu, aby dowiedzieć się, jakie wyrażenia przydadzą Ci się w codziennej komunikacji mailowej!
Listen to „#14: 12 sposobów na maila po angielsku” on Spreaker.Jak zacząć maila, żeby było okej?
Wiele zależy od Twojej relacji z odbiorcą! W codziennej komunikacji ze współpracownikami, zastosujesz na pewno naturalnie jedną z opcji: Hello John, Hi John czy Hi there! Jeśli znacie się już dobrze z klientem, to nawet w takiej sytuacji również możesz posłużyć się starym dobrym Hello! i nie martwić się, że coś nie wypada.
Możesz też zastosować pośredni wariant: Dear (np.) John – nie tak bezpośredni i codzienny, z nieco większym dystansem, ale wciąż swobodnie i ze smakiem.
Jeżeli zależy Ci na większej uprzejmości lub po prostu nie znasz w ogóle swojego odbiorcy, najlepszym wyborem będzie forma Dear (np.) Mr. Smith (czyli po “dear” wpisujesz nazwisko odbiorcy, a nie imię, tak jak w wariancie pośrednim) bądź Dear Sir/Madam, kiedy to Ty piszesz maila jako pierwsza i naprawdę nie wiesz, kto odczyta Twoją wiadomość po drugiej stronie.
Jak przekazać informację?
W korpo często znajdujesz się w sytuacji, kiedy musisz/chcesz przekazać jakąś wiadomość innej osobie. Do koleżanki z pracy napiszesz wtedy po prostu:
Just wanted to drop you a quick message. Zwróć uwagę, że w takiej nieformalnej komunikacji ten podmiot na początku jest często pomijany. Dlatego na czacie nie zobaczysz: “I just wanted” (choć nie będzie to błąd), po prostu – w codziennym żargonie na gramatykę przymyka się oko 😉
Piszesz do kogoś, z kim nie łączy Cię codzienna relacja biznesowa i chcesz mu coś przekazać? Skorzystaj z bardziej formalnego, praktycznego, ale uprzejmego:
I would like to inform you about…
Jak poprosić kogoś o coś?
Kiedy masz jakąś prośbę, do znajomej Ci osoby z pracy napiszesz po prostu: Hi there, I was wondering if you could… – uprzejmie, ale codziennie.
Lub inna opcja: Could you help me with… – Czy mógłbyś mi pomóc z…?
Natomiast ten sam komunikat w wersji bardziej pośredniej brzmiałby:
Would it be possible for you (to do something) – dosłownie: czy byłoby to dla Ciebie/dla Pana/Pani możliwe, ale tak naprawdę to pytanie to forma uprzejmej prośby.
Jak wysłać “poganiacza” w wersji formalnej i nieformalnej?
Jeśli już pracujesz w korpo lub na co dzień posługujesz się językiem angielskim przy projektach, na pewno znasz: Any news? 🙂 Tak zapytasz o to, czy coś wiadomo w Twojej sprawie swoją koleżankę/kolegę lub osobę, z którą się znasz i wiesz, że możesz sobie darować wstępy.
No dobrze, a zastanawiasz się, jak uprzejmie upomnieć się o swoje i nie wyjść na nadgorliwą? 😉 W komunikacji bardziej pośredniej postaw na uprzejme: Did you have a chance to look into this issue? (= czy miałeś/miał Pan/Pani okazję zerknąć już na moją sprawę?)
Jak zakończyć maila?
Często jedno z ostatnich zdań brzmi po prostu: Dziękuję za pomoc. W angielskim jest analogicznie – jedno małe Thanks a lot for your help! jest jak najbardziej na miejscu.
W wersji bardziej zdystansowanej, kiedy chcesz podkreślić swoją wdzięczność, wyjątkowo uprzejmie i szczególnie podziękować komuś, za pomoc w jakiejś trudnej/ważnej dla Ciebie kwestii, skorzystaj z formułki: I would like to take this opportunity to thank you for your assistance. Ale to powiedzenie zachowaj sobie serio na wyjątkowe okazje, bo w codziennych mailach będzie ono brzmiało sztywno.
Teraz czas na Ciebie! Zrób sobie małą notatkę z tymi zwrotami, lub zapisz gotową grafikę, wrzuć ją na swoje biurko albo na ścianę obok komputera i zacznij eksperymentować. Im więcej praktykujesz, tym lepsza stajesz się w sztuce mejlowania.
A jeśli chcesz uzyskać dostęp do większej liczby inspiracji, nieskończonego źródła praktycznych i gotowych wyrażeń, które rzeczywiście usłyszysz w korpo do użycia od razu – dołącz do platformy Codzienny Korpo English!
Poznaj szczegóły TUTAJ!
Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci poczuć się z mailami choć trochę swobodniej. Trzymam za Ciebie kciuki!
Last but not least – zostańmy w kontakcie!
Zajrzyj do mnie na IG: angielski_furtka lub FB: angielskifurtka, gdzie trwa obecnie Oktoberfest i codziennie pojawiają się rolki z praktycznymi wyrażeniami po angielsku albo od razu wskakuj na platformę Codzienny Korpo English i weź swój angielski w obroty: https://angielskifurtka.pl/platforma-codzienny-korpo-english/.